Tuesday, March 10, 2009

TRIP KE SANDAKAN - Sambungan

Wooui nah macam nda pandai sampai Sandakan ni asyik berhenti-henti.....bukan ....berenti-renti memblog....sama juga dengan perjalanan kami ke Sandakan kami berhenti dibeberapa tempat.

Mula2 singgah di Inanam pigi cari ATM ambil sikit duit, kemudian pigi makan sarapan - Puas bah aku mencari Kedai si Dayang kakak DD Neng, tapi nda ku jumpa ish ish last last makan saja bah kami di satu restoran Melayu (Indon kah?) makan soto. Lepas tu teruskan perjalanan ke Nabalu. Di Nabalu banyak bus pelancong, kami inda singgah - sempit bah kawasan ni. Terus ke Kundasang, disinipun kami inda singgah, terus ke Ranau - disini kami singgah sekejap sebab mau pigi tandas.

Kami meneruskan perjalanan sampai di Batu 32, kami singgah makan nasi goreng di satu kedai Melayu (Indon kah?). Tempat ni pun becak dan kotor kawasannya tidak menarik langsung. Diperjalanan banyak pula lori-lori besar membawa minyak sawit dan buah-buah kelapa sawit. Ada juga yang bawa simen dan bahan binaan. Dibeberapa tempat ada jalan mendap dan berombak-ombak, mungkin kesan lori-lori yang membawa muatan yang berlebihan daripada had atau mungkin jalan dibuat tidak mengikut spek? bukan spek mata - '
spesifikasi'!.

Di Sandakan paling aku suka pasarnya - bersih. Daging dijual disimpan dalam almari cermin yang dibuat khas - bukan di ampai atas apa kah namanya tu ? meja? oh ya macam di KK daging dijual di ampai di atas meja dan terbuka. Cuba dulu konon DBKK liat-liat cara diaurang di Sandakan ni, mungkin boleh di aplikasi disini. Sempat juga aku membeli ikan dan udang basah dan kering untuk dibawa pulang ke KK. Murah udang di Sandakan. Kami tinggal dirumah kakak iparku di SIM SIM dua malam dan pulang ke KK pada Hari Sabtu petang.

Jalan malam-malam ni
kurang sikit kenderaan di jalanraya. Untuk menghilangkan rasa 'keboringan' kami main teka-teki. Jam 8.00 malam kami singgah di Telupid - cari makan - Wah tekejut DD si Faiz, kawannya yang dulu buka Restaurant Banu di KK ada pula di Telupid beniaga restoran juga. Nampaknya diaurang ni (India) macam ada saja dimana-mana bah, diceruk-ceruk pun ada kaaaan? Aku pun inda tau adakah urang Telupid (Islam) beniaga makan disini ni.

Macam OK OK juga Telupid ni - nampak macam ada potensi untuk maju. Ada hotel dan Inn lagi tau di sini.
Jangan main-main. Kami tiba di KK jam 12.30 malam.

No comments: