Sunday, November 23, 2008

KAD HIJAU bukan KATAK HIJAU

Doulu dulu waktu aku masi sekula di Tawau sekitar tahun 63 (sebelum Malaysia - Malaysia diistihar pada 13 Sept. 63) banyak berkeliaran, merayau-rayau di sekitar bandar dan kampung askar-askar Malaya, ada juga tesisip- sisip askar gurka dan navy orang putih, aku sama sepupu-sepupu ku yang perempuan lah gelar askar-askar terutama yang dari Malaya - sebagai 'KATAK HIJAU' he he he maaf ya - jan mare NANTI lekas tua! Ok aku tau abang mamun pun masuk askar juga. Tabik tuan.

Ini zaman KONFRONTASI - sebuklah diaorang ni (KATAK HIJAU KEK KEK KEK) - menjaga keamanan - terutama sekali di Tawau, yang bersempadan dengan Indonesia. Pernah bah aku ikut sama bang Lip pigi kebun di Sebatik - cari lemiding. aDALAH sungai kecik - nda sampai pun dua depa - airnya pun alamak andu andu ba entah sampaikah di betis? Punyalah tuhur. Kak nab bilang (kedua-duanya Arwah - muda-mudahan Allah mencucuri rahmat atas roh2 mereka berdua)
'kau mau pigi Indonesia ? - pigilah seberang...." Rupa-rupanya diseberang tu sudah masuk Tanah Jajahan Indonesia. Sungai tu sempadan bah - tiada pun pagar pemisah. Sama juga macam di Padang Besar di Kelantan besempadan dengan Golok, Thailand. Tapi disana ada lagi Immigresen. Kalu di Sebatik tu kebun-kebun urang kampung bah. Aik nah kan aku ni meleret-leret sudah nda fokus - inilah masaalah aku. Cis aku mau cerita pasal KAD HIJAU kenapa pula jadi KATAK HIJAU. Oh ya - tadi dadi si Pais bising-bising pasal KAD HIJAU.

"Nah - inilah bikin jahanam negeri!" katanya. Aku ni nda seberapa peduli ba. Pikiran melayang-layang - day dreaming URANG KIMARAGANG BILANG he he he.
"Lama-lama - kita ni kan jadi PELARIAN bah di negeri sendiri" - macam geram saja bunyinya.
"Dia orang ni kan (entah siapa dia orang ni) - untuk kekalkan kedudukan (kedudukan kah ? Kuasa?) sanggup menggadai negeri sendiri" Bah kah - jangan kerana BUDI tergadai BODY.

Biarlah KATAK HIJAU bekeliaran di seluruh pelusuk negeri jan KAD HIJAU. Boleh menggangu ketenteraman geng.

4 comments:

Aiso said...

Aku ada teori kenapa masalah pti di sabah ini macam tidak sungguh-sungguh cuba diselesaikan. Tapi nda payah la aku tabur di sini la bah. Heheh

Aiso said...
This comment has been removed by the author.
Mu Rong said...

salam kak.. kami sekarang di Jogja sudah masa check kak punya msg di blog kopitumbuk. nanti la kami cari tu beg di bali k.. insyaallah..

AragangTandik said...

wkumsalam. TQ, ARIGTO - jan la kalu mahaL. yang penting ori tapi palsu. eh he enjoy la kamu ya -