Sunday, January 18, 2009

PESANTREN CINTA

he he he - Aku mau kongsi kisah lucu di 'Pesantren Cinta'. Adik ku yang kasi nama rumahnya tempat kami berkumpul belajar membaca Al-quran sebagai 'Pesantren Cinta'. Apa lagi kalu bukan gara-gara program TV Cerita Indon. Seperti biasa setiap malam Isnin, Selasa dan Jumaat, lepas Isyak, kami berkumpul di 'Pesantren Cinta.' Ramai jugalah murid-murid yang belajar di sini - dari kanak-kanak Tadika hinggalah yang belajar Tajwid.

Ustaz kami pula orang muda yang 'sporting'. Kembanglah ustaz ni ...... he he he. Mula -mula kanak-kanak akan belajar dulu, lepas tu diikuti kumpulan kira-kira Menengah Bawah di ikuti dengan Menengah Atas.

Konon-konon kami ni kumpulan Menengah Atas lah yang belajar 'Tajwid'. Satu malam tu si Adek tanya ustaz - lebih kurang begini - sambil membaca nombor ayat dalam Al-quraan:
'Ini ayat keberapa Ustaz - ke 12?' Ustaz pula menjawab ITU NO 21 (wALAUPUN AL-QURAAN DI BACA DARI kanan KE Kiri, NOmbor DIBACA SEPERTI HURUF RUMI IAITU DARI kiri KE Kanan" nDA CUKUP dengan jawaban tu dia sambung pula cerita mengenai seorang Arab Penjual Kain .' Konon-konon Si Penjual kain ni membuat kenyataan yang berbunyi seperti ini:

"JAMIN TIDAK LUNTUR" - mAKA orang pun berpusu-pusu membeli kain jualannya.
Setelah di basuh, pembeli kain mendapati kain yang dibeli luntur warnanya, lalu mereka pergi kepada penjual kain dan dengan geram meminta penjelasan. Lebihkurang begini kali tu ' Kamu bilang 'Jamin tidak luntur' ini kenapa luntur?"

Terus si penjual kain bilang - 'nah itulah kamu orang Melayu baca dari "KIRI ke KANAN" Kami pula baca dari "KANAN KE KIRI" he he he kan jadi "LUNTUR TIDAK JAMIN". pANDAI PULA ustaz KAMI ni bejenaka. Bestlah nda boring. Marilah join kami di Pesantren Cinta.

6 comments:

Om Yus said...

hahahahaha.... ini barulah luyar punya cerita. tapi best laaa. hmm... bagus pula nama tu, pesantren cinta. best nama tu la.

Anonymous said...

hahaha siok ooo... lucu.. bestnya kamu ni bikin pahala... aiseh nasib nda buli main tumpang2 oo di akhirat kalau nda...

AragangTandik said...

$en$ei - marilah join kami satu minggu satu kali pun ok sudah - malam Jumaat kah. Laaaaammmmmmaaaaaa sudah kami tunggu ko.

PERIPERI said...

Apa lagi $en$ei...ada awek cun tau yg ikut belajar di Pesantren Cinta ni. Manalah tau 'cinta beralih arah' hahaha...

Om Yus said...

hahaha... makin cun makinla aku nda berani. tua suda ni... pasal mau belajar tu aku mau, tapi nanti kana sangka mau mangurat awek pula. ikhlas ni, aku steady bah, cuma nanti awek2 sana serba salah, nanti aku pun jadi serba salah. sudahlah parah bacaan aku ni kah kah kah..

Anonymous said...

buat dono saja.. kalau pikir lebih2 tu yang gelabah...